Értsd, ne csak olvasd :) 3
2013.04.04. 17:07
Engedelmességi gyakorlatok Simó Gergely
Korszerű etológiai ismeretek alkalmazása az engedelmességi gyakorlatok tanításában
- oktatási segédlet -
2006 Budapest
"Nagyon látványos, amikor a kutya menet közben a vezetője arcába, szemébe néz. Kondicionálása tovább tart, mert a testtartás kezdetben kicsit kényelmetlen a kutyának, de megéri a fáradtságot. Egyrészt nagyon szép látvány a peckesen, fejét felfelé tartó, kicsit „paripázva” menő kutya, másrészt a páros kevesebb hibát vét, ha a kutya folyamatosan figyel, és a vezetőjére összpontosít. Szoros kapcsolat alakulhat ki, amiben a kutya megtanul a legapróbb jelekből olvasni és reagálni rájuk. Különféle módszerekkel (és ezek ötvözésével) érhetjük el a felfelé nézést. Leggyakrabban használt motivációs technikánál, a kutyavezető a labdát kezdetben az álla alá teszi. Később elrejtheti a felhúzott cipzár alá, vagy teheti a bal vállra, a melegítő, vagy mellény alá. A felnézést a játékszer ejtésével azonnal erősítsük meg. Ehhez elég a fejünket kissé megemelni, illetve bal kézzel a mellény alól kifordítani.
Érdemes a labdát jutalomfalattal kombinálni! Az elkapható és ehető falat magában is hasznos motivációs eszköz. Gyenge zsákmányszerző ösztönnel „megvert” kutyát mással nem is tudnánk eredményesen motiválni. Ahogy a fiatal kutya fejlődésének kritikus időszakairól, a kamaszkorról írt fejezetben részletesebben olvasható; a repülő jutalomfalat, jobb hatású, mint a kézből adott. A szájból köpött falatot és az áll alatt levő labdát együtt alkalmazva lelkesebben és kitartóbban néz a kutya felfelé, (miközben a bal oldalunkon halad), mint ha csak az egyiket használnánk.
Simó Gergely
Engedelmességi gyakorlatok
Korszerű etológiai ismeretek alkalmazása az engedelmességi gyakorlatok tanításában
- oktatási segédlet -
2006 Budapest
https://docs.google.com/file/d/0B2-3MDnZl6tuMWpibUg0T3R2VG8/edit?pli=1
A szabályos testpozíció kialakítását megalapozhatjuk már 3-4 hónapos kortól. Ekkor a fogváltás miatt amúgy sem használhatunk labdát, viszont a puha virsli, mint motivációs eszköz nagy sikerre számíthat, a mindig éhes tanítványnál! Már korábban is „rá állíthatjuk” a bal kézre. Bal zsebből adjuk a falatot. A kutya feladatát apránként nehezítjük. Összezárt markunkból, vagy leszorított ujjunk alól ne adjuk azonnal a falatot, küzdjön érte! Csak elegendőnek ítélt erőfeszítés hatására engedjük, hogy orrát az ujjaink közé nyomva megszerezhesse a jutalmát.
Ne követeljünk egyszerre túl sokat! Egy idő után szinte mágnesként hat bal kezünk a kölyökre. Orrát hozzányomva, a virsli szagát követve kísérget minket. Hol? Hát persze, hogy a bal oldalunkon! Eközben nem akadályoz, vagy megy előttünk keresztben, mert a bal kéz oldalt, a feje előtt-fölött van. Ügyes félkörös mozdulatot téve balfordulatra, a láb mellé beigazodásra késztethetjük erőszak nélkül. A játékos gyakorlást etetés előtt, az éhes kölyökkel végezzük.
A tanulási folyamat következő lépéseként, a balkéz fokozatosan egyre feljebb emelkedik, és megmutatva megtanítjuk a kutyának, hogy a falat most már a szájból jön. A balkéz, mint látjel továbbra is kiválthatja a balra fordulást és az igazodást, de a megerősítés a szájból, vagy esetleg az áll alól (labda) „jön”.
A láb mellett követés alapelveit tisztáztuk Az elméleti részben és a nevelés kapcsán megismertük a szükséges alapfogalmakat. A fejezet elején hosszabban foglalkoztunk az alapozással, a zsákmányszerző készség fejlesztésével. Végezetül a gyakorlatok tanításának részletes ismertetése előtt érdemes még egy fontos vezérfonalat megismerni. A hibát korrigálnunk kell, ez viszont kényszerítéssel jár, amit pedig szeretnénk minimalizálni. Ezért a feladatokat úgy építsük fel, hogy a kutyának szinte esélye se legyen hibázni! A gyakorlatokat három lépcsőben építjük fel. Először a kutyával szemben ülve, majd állva ismertetjük meg az alapokat. Eredményes, hibátlan teljesítmény után állunk a kutya mellé. Hiba a mozgás közben fordul elő leggyakrabban. Csak akkor kezdjük el a menet közbeni kondicionálást, amikor az előző két pozícióban már megszerezte a kutyánk a szükséges rutint.
Ezek után vegyük sorra a tanítás tényleges feladatait. Léteznek más technikák is! Ezek tovább színesítethetők nagyszámú, egyéni kombinációval. Nem győzöm eleget hangsúlyozni: A kutya kiképzése akkor a legeredményesebb, ha az egyéniségéhez, az adottságaihoz illeszkedő módszert választunk. A következő fejezetekben leírt eljárások nem receptek, csak példaként szolgálnak. Minden eredményes módszert terjedelmi korlátok miatt sem mutathatnék be. A fejlődés nem állt meg. A mesterek az egész világon folyamatosan keresik az egyre látványosabb és tökéletesebb technikákat. "
|